Inapoi

Educatia moderna în sprijinul elevilor cu deficiente vizuale

Scoala pentru elevi cu deficiente de vedere din Budapesta este singura scoala de stat cu acest profil din Ungaria. Celelalte scoli pentru deficienti de vedere din Ungaria sunt mai mici si sunt de tip confesional sau apartin unor fundatii.

Copiii cu deficiente de vedere care nu sunt cuprinsi în aceste scoli învata în scoli de masa si beneficiaza de profesori de sprijin, specialisti în deficientele de vedere, pusi la dispozitie de Centrul de Resurse, componenta a scolii din Budapesta.

În acest moment în scoala învata 235 de elevi, din care 150 sunt interni. Numarul personalului angajat este de circa 270, din care 150 pedagogi, marea majoritate cu studii superioare în domeniul psihopedagogiei speciale.

Aproape toate cadrele didactice au absolvit Facultatea de Educatie Speciala si apoi au urmat o alta facultate, pentru a se specializa într-o anumita disciplina.

Înca de la primele semne ale deficientei de vedere (de la vârste între 0 si 3 ani), copiii sunt luati în evidenta Comisiei Nationale de Evaluare si Recuperare. Aceasta comisie recomanda forma de scolarizare potrivita pentru fiecare caz.

Parintii pot accepta sau nu înscrierea copilului la Scoala pentru elevi cu deficiente de vedere din Budapesta, de asemenea sunt consultati la stabilirea programului de terapii la care va lua parte copilul.

Curriculum la scoala speciala se bazeaza pe curriculum nucleu stabilit la nivel guvernamental si pe cel cadru care deriva din acesta. La nivel local curriculum-ul este adaptat necesitatilor scolii. De asemenea, modul de aplicare al acestuia depinde de particularitatile elevilor.

De exemplu, daca un elev prezinta deficienta numita discalculie (nu poate efectua calcule matematice), atunci el va parcurge continuturile disciplinei matematica, dar nu va fi notat, iar la examenele nationale proba matematica va fi înlocuita cu o alta proba. În scoala pentru elevi cu deficiente de vedere elevii parcurg 9 clase obligatorii, din care 2 ani clasa I.

Dupa clasa a VIII-a elevii pot urma scoala profesionala, care consta în 2 ani discipline teoretice, comune tuturor meseriilor si apoi un an instruire practica, în care elevii îsi aleg o anumita meserie.

Dintre calificarile pe care le pot dobândi elevii prin scoala profesionala sunt: olarit, împletituri, tesatorie, aranjamente florale, informatica.

Elevii cu rezultate bune la învatatura pot urma liceul din scoala de masa (scoala speciala nu are acest nivel), unde beneficiaza de profesori de sprijin.

În cadrul scolii, orele de curs sunt sustinute de câte un profesor si un profesor asistent. De regula profesorul asistent are în grija elevii mai slabi din cadrul clasei.

Programele elevilor sunt individualizate.

La sectia pentru elevi cu deficiente multiple (deficienta vizuala, deficienta mintala, deficienta motorie si sau probleme de comunicare), pentru fiecare elev este realizat câte un program de interventie, în care sunt fixate obiective realiste, astfel încât la sfârsitul unei perioade elevul sa le poata atinge. Planurile individuale sunt stabilite cu parintii, terapeutii, profesorii de dupa-amiaza si se realizeaza pe durata unui an scolar.

În scoala profesionala sunt elevii cu deficiente de vedere si cu deficiente asociate: deficienta mintala sau probleme de comportament.

Alaturi de orele teoretice exista diverse module cuprinzând activitati de terapii specifice, recuperare, orientare, comunicare, socializare.

Dupa absolvirea scolii profesionale, un pedagog sprijina elevii la gasirea unui loc de munca, iar un asistent social sprijina elevii la întocmirea actelor necesare din punct de vedere legal.

Complementar activitatilor didactice, în cadrul scolii se aplica numeroase tipuri de terapii. Terapiile încep de la vârste mici, din cadrul gradinitei. Printre formele de terapii aplicate se numara: terapia prin calarit (foarte utila la dezvoltarea simtului echilibrului si la deprinderea unei posturi corecte), hidroterapia si înotul (de care beneficiaza toti elevii scolii, întrucât scoala dispune de piscina si apa termala), parasportul (pentru cei cu deficiente mintale).

Pentru dezvoltarea simturilor copiilor, tactil pentru nevazatori, a resturilor de vedere pentru ambliopi, sunt folosite o multitudine de materiale didactice. Din categoria celor pentru stimularea resturilor de vedere o parte a materialelor didactice provin din pedagogia Montessori. O mare varietate de materiale sunt folosite, de asemenea, pentru învatarea alfabetului Braille.

Centrul de resurse din cadrul Scolii pentru elevi cu deficiente de vedere din Budapesta este una din cele mai dinamice componente. În momentul de fata se ocupa de 127 de copii cu deficiente de vedere integrati în scolile de masa pe tot teritoriul Ungariei.

Centrul de resurse, prin psihologii si profesorii itineranti, ofera servicii pentru elevi, pentru parinti si pentru scoala integratoare, cum ar fi materiale didactice, aparatura specifica, manuale, sprijin pentru orientare si mobilitate, autonomia personala, consiliere pentru parinti si profesori, cursuri pentru acestia etc.

                   

Inapoi